(Forrás: https://konzervativcsalad.blog.hu/2016/06/10/ezert_nem_tudnak_rajzolni_a_gyerekek_a_rajztanitas_tizparancsolata )
A művészetpedagógusok ijedten tapasztalják, hogy évről-évre kevesebb gyereket találni az óvodákban és az általános iskolákban, akik szeretnek rajzolni. Az okokat csak találgatni tudjuk, de valószínű, hogy már a kezdeteknél elcsúszik valami, ami tovább súlyosbodik az iskolákban, ahol a rajztanítás az egyik legelhanyagoltabb terület. Előzzük meg a bajt: itt a rajztanítás tízparancsolata, művészetpedagógusoktól!
1. A firka a gyermeki ábrázolás első szakasza, ami a spontán játék öröméről szól. Sokat és sokféle eszközzel firkáljon a gyerek ebben az életszakaszban! Kapjon ceruzát, zsirkrétát, tollat, filctollat is felügyelet mellett! Ha magától nem akar rajzolni, néhány naponta egy-egy alkalmas pillanatban mi vessük fel a dolgot, de ha nincs kedve, ne erőltessük!
2. A gyerek ellentétben a legtöbb felnőttel széles, dinamikus karmozdulatokkaldolgozik, firkáiban ennek a spontán, nyomot hagyó erőteljes mozdulatoknak az örömét fedezhetjük fel. Ne próbáljuk meg idő előtt leszoktatni erről! Tegyünk az asztalra viaszosvászon terítőt, és adjunk neki olyan nagy rajzlapot, amiről nem fog leszaladni a keze!
Mindenki másmilyen (Barabás Zsófi, Moizer Zsuzsa)
A Booker könyváruház bemutatja Barabás Zsófi, Moizer Zsuzsa könyvét, melynek címe: Mindenki másmilyen
"Buborék, a labirintusszörny rám kacsint, kacskaringós utakra csábít, csiklandozza a kíváncsiságomat. Lapozok hát tovább a könyvben, és azon kapom magam, hogy hiszen a saját képzeletemben vagyok, peregnek varázsos utazásaim tájai, hegyek, tengerek, állatok, emberek, New York, Mexikó, indián, eszkimó. Nem kell hozzá más, csak ez a kedves kis figura, néhány egyszerű mondat, és persze sok-sok üres, fehér rész a papíron, amit a kislányommal fogunk telerajzolni.
Nézd csak, Lili, ez itt szarvas, nagy fekete gomb a szeme, ez meg az ég, hatalmas kék, a lap széle a teteje. Ez itt bajusz, ez itt turbán, ez itt bojt a török sapkán, ez itt autó, ez itt hajó, ez itt a felhőkarcoló...
Anya, kösz, hogy megmutatod, de nem baj, ha most én rajzolok?" (Palya Bea)
3. Ne próbáljuk már a kezdetekkor az írószerszámok helyes fogására, tartására szoktatni! Erre még nem elég fejlett az izomzata. Hagyjuk, hogy ő maga próbálja ki, hogyan dolgozhat a legkényelmesebben! Ha fordítva tartja a ceruzát, egy idő után magától is rájön, hogy miért nem fog.
4. Ne újságpapírra, kitépett füzetlapokra, egyik oldalán már teleírt irodai melléktermékekre rajzoltassuk a gyereket! Hamar rá fog jönni, hogy ez annyit jelent, hogy az ő munkája értéktelen. Keressünk a célra olcsó, de megfelelő tiszta, fehér papírt.
5. Ne gyerekes gügyögéssel bíztassuk a kicsit! Amikor dolgozik, akkor (is) beszéljünk vele komolyan, mintha egy hozzánk hasonló felnőtt lenne.
6. Üljünk mellé időnként, és rajzoljunk együtt! Mindenkinek legyen egy saját rajzlapra, amire saját szintjén elkészíti a rajzát. A gyerek mindent utánozva tanul, egy idő után a rajzmozdulatainkat is elkezdi majd utánozni.
7.Ha feladatokat adunk a nagyobbacskáknak, mindig a kreativitáson, kezdeményezőkészségen, az egyedi megközelítésen legyen a hangsúly! Ne kössük szabályokkal és elvárásokkal gúzsba a gyereket, ezekkel ráér majd később megismerkedni.
8. Ha a kicsi már ügyesen rajzol, ne próbáljunk meg minden áron hasznot kicsikarniebből! Az agyonszerepeltetés miatt a gyerek idő előtt telítődik és megunja a rajzolást. A másik esetben elhiszi, hogy ő már most kész művész, és nem lesz kedve tovább tanulni. Ez később ahhoz vezet, hogy teljesen frusztrálódik, mert nem érti meg, hogy az iskola, társadalom miért nem értékeli őt kellőképp.
9. Ha lehetséges, a rajzoláshoz kapcsolódjon mese, játék is. Így lesz igazi élvezet! Keressünk igényes segédanyogat, amik játszva tanítják rajzolni a kicsiket, és nem ölik meg a kreativitást!
10. Ne erőltessük a rajzolást! A gyerekek még igen rövid ideig tudnak egy dologra koncentrálni. Ne szidjuk meg, ha hamar felugrik a lap melől, vagy a ceruzákkal inkább játszani kezd! Ha szabadon hagyjuk, szívesebben fog legközelebb is rajzolgatni.